Home » » 25 cara utk berhenti merokok

25 cara utk berhenti merokok

Written By Suharmi Abdul Talib on Monday, 16 June 2014 | 07:59

ok entry kali ni aku nk cite 25 cara nk berhenti merokok. ade la aku baca dari beberapa sumber dan aku ambik mana yg patut yg rasa sesuai utk korg cuba. okay? diharap entry ini dpt membantu korg utk berhijrah dari perkara yg memudaratkan kepada yg lebih baik.

JOM BERHENTI MEROKOK




1. senaraikan beberapa sebab kenapa korg nk berhenti merokok. setiap malam, sebelum tidur baca list tu berulang kali. fikir yg positif aje. jgn fikir boleh ke tak. FIKIRKAN BOLEH

2. kite kena bina jati diri yg positif dan fikirkan segala kesilapan yg kita telah buat dan berjanji pada diri yg kita xkan ulang lagi perkara tersebut.

3. cuba set tarikh bila nk berhenti. time birthday ke, time anniversary ke. bila dah smpai tarikh tu, kena disiplin btol2 dan nekad yg kita mmg dah berhenti merokok.

4. cuba merokok setengah batang aje. pastu buang.

5. setiap hari, cuba lewatkan waktu kita nyalakan rokok pertama kita utk hari tu selewat-lewatnya sejam. lagi lewat lg bgus.

6. luahkan pada kawan atau pasangan ttg niat murni kita utk berhenti mrokok. mintak moral support dari diorg.

7. ubah cara pemakanan kita. makan sesuatu yg tidak membuatkan kita igt pada rokok. seperti gula gula getah.

8. nekad yg kita akan hisap 3 batang je sehari. kalo lebih, sebatang, derma rm10 kat anak yatim.

9. jgn bersihkan ashtray tu. biarkan penuh dgn puntung rokok. dgn cara tu, kita akan sedar yg kita dah terlalu banyak hisap rokok.

10. simpan rokok kat tempat yg korg tak biasa simpan. nanti lama2 korg lupa kat mane korg letak rokok tu.

11. lighter pun sorok kat tempat yg korg tak biasa simpan. time nk nyalakan rokok tu, korg tercari-cari mane la hilang lighter ni. lama2 give up nk merokok.

12. cara lagi mudah, buang je segala rokok dan lighter yg ada kat tgn atau dlm poket skrg. sorok ash tray
 jauh2.

13. jumpa doktor gigi. suruh dia putihkan gigi yg kuning berkarat tu. pastu tgk balik cermin, betapa cantiknya gigi korg yg sebenar. nekad yg korg akan pastikan gigi korg putih mcm tu smpai bila2.

14. kalo agak2 rindukan rasa filter rokok tu kat celah bibir, ganti benda lain. sbg contoh toothpick ke, gula2 ke

15. pergi lepak kat tempat yg tidak dibenarkan merokok. dalam wayang ka, perpustakaan ka, shopping complex ka

16. kalo dah terbiasa merokok dalam kereta, cuba skali skala naik kenderaan awam. dalam kenderaan awam x bleh mrokok kan?

17. basuh baju2 kita yg ade bau rokok tu. guna softener utk hilangkan bau rokok tu. hidung korg akan berasa lega bila bau benda wangi. tukar cadar yg baru, letak pokok bunga atau pape tumbuhan hijau dalam rumah. udara segar tu lebih seronok dihidu drpd asap rokok.

18. bukak google, tgk gmbr2 penyakit kanser mulut, kanser kulit, kanser paru2, janin x cukup bulan. takut kan? seram kan? semua tu terjadi kepada perokok. masih nk merokok lg?

19. sibukkn diri anda dgn aktiviti lain seperti bersenam, berenang, badminton, joging, dan lain lain lagi, ajak le member2 tlg bg semangat.

20. minum air 3Liter sehari minimum okay. sel sel dalam badan anda dah kering tak bermaya akibat rokok. mereka perlukan banyak air utk kembali segar.

21. lepas makan jgn terus hisap rokok. buat benda lain. bangun dari meja, gosok gigi, kumur dgn listerine, pastu pegi jalan2 jap ke. asalkan korg x dekat dgn rokok.

22. jgn lupa, solat, doa, kuatkan semangat dan tawakkal. mintak sungguh2 dgn Allah SWT, yg kita nk berhenti merokok. minta bantuan Dia.

23. berkawan dgn org yg tidak merokok. sesetengah org tu die tak ketagih nk merokok. cuma merokok ni dah jadi habit. tambah2 bila kawan2 pun semua perokok. lg la senang kita terikut-ikut. cuba kawan dgn org tak merokok. lama2 rokok pun lupa nk pegang. hehe.

24. pastikan rehat anda cukup dan senyum selalu jgn cepat stress. bile stress mula la nak cari rokok tu.

25. cuba lah pape supplemen utk berhenti merokok. mane tau sesuai ke. saye cadangkan cuba vivix, ramai yg dah berjaya berhenti merokok dgn vivix.

ORANG MENGANDUNG TIDAK DIGALAKKAN MINUM VIVIX SHAKLEE!!!


merokok memendekkan nyawa


ni sekadar cadangan ok. yg penting hati kena tabah, semangat kena kuat, dan nekad 1000% yg kita BOLEH berhenti merokok. kalo gagal, cuba lagi. jgn sesekali give up okay. :)


Mie gebu,
Founder : Vita Cravers
0196346216,
Shaklee id 1025051,
FB page : www.facebook.com/vitacravers13 , www.facebook.com/mariberhentimerokok13
email : vitacravers13@gmail.com

0 comments:

Post a Comment