Home » » TIP KESIHATAN LELAKI

TIP KESIHATAN LELAKI

Written By Suharmi Abdul Talib on Friday, 29 August 2014 | 21:22

assalamualaikum semua. selamat hari sabtu. selamat bercuti bersama keluarga. hari ni aku nak share tip penjagaan kesihatan lelaki. penting ooo. sbb skrg ni penyakit x kira usia. x kira jantina. so kena ambil langkah berjaga-jaga. kesihatan amat penting. kaya tp asyik sakit je x best gak kan?

gambar sekadar hiasan


1. Jaga pemakanan.
kita patut elak lemak tepu dan makanan ada kolestrol tinggi, air bikarbonat, gula berlebihan, masin berlebihan. lebihkan serat dalam pemakanan kita. seperti serat dari buah, sayuran, bijirin spt gandum dan oat. bukan ape, serat ni baik utk usus kita. boleh elakkan risiko kena kanser usus.

2. Jaga Berat Badan Ideal
haaaa, tips ni saya sendiri pun sedang amalkan. yelah, saya sendiri pun berat berlebihan ni. umur sdah 27... taknak la masuk 30 badan asek sakit2 je. muda2 dah sakit. x sempat nak jadi jutawan shaklee. hehe. amalkan senaman paling kurang 30 minit 3 kali setiap minggu. itu sudah memadai. kalo buat lebih lg bagus. cara paling senang nk control adalah mengikut tips no 1. kawal pemakanan. makan tu berpada-pada. nasi boleh makan. tak salah, tapi dgn jumlah yg betul. petua dia, ceduk nasi dalam pinggan hanya segenggam tgn kita saja. cukup dah. malam makan paling lewat pukul 8.30 pm. jgn lebih. sbb usus nak berehat di waktu malam. dan jgn makan benda lain yg ringan2 mcm maruku ke, roti ke, kek ke. cukup sekadar apa yg kita makan.

3. Senaman
ambil masa utk senaman, jgn paksa diri buat yg baru2 nk exercise ni. lari2 anak dulu, pastu buat senaman ringan. skrg ni byk video kat youtube korg bleh ikut pasal exercise. so senaman kat umah pun boleh. senaman ni dpt maintain berat badan ideal, mengelakkan sakit jantung, merendahkan kolestrol, menghilangkan stress. bleh follow program Kevin Zahri Jom Kurus tu.

4. Pilih Senaman yg kita suka
senaman ada byk jenis. ada yg suka lari2, ada yg suka menari, ada yg suka aktiviti ekstreme, ada yg suka berbasikal. ikut pilihan masing2. buat mana yg kita suka. lebih enjoy mcm tu. sbb bila kita buat senaman yg kita suka, masa berlalu dgn cepat. sbb kita enjoy smpai tak perasan masa yg berlalu. hehe.

5. Rehat Secukupnya
senaman tu senaman jugak. kerja tu kerja jugak, tapi ingat, badan perlukan rehat secukupnya. tak cukup tidur boleh meningkatkan tekanan darah pastu mula lah nk sakit itu sakit ini. kuailiti tidur yg bagus bergantung pada jumlah tidur yg kita amalkan. kalo bleh tido kul 10 bangun kul 5 pagi. senaman dulu sebelum subuh. kita akan rasa lebih segar dan produktif. kalo pasangan kita tak boleh tidur disebabkan dengkuran kita, cepat2 la pergi jumpa doktor, sebab dengkuran yg kuat tu menunjukkan kita ada masalah dekat saluran pernafasan.

6. Jaga Kesihatan Mental
badan sihat, tegap, mantap tak guna jugak kalo kita gila. hahaha. hidup sekarang mmg mencabar, penuh dgn tekanan. kerja stress, sangkut jam stress, kena saman stress, gaduh dgn isteri stress, jiran memekak stress.stress belaka lah. tak elok tau. nanti kita kemurungan, mood swing dan lama2 boleh jadi sewel.
tapi harus diingat, stress tu penting dalam hidup kita. stress sikit2 tu perlu utk tingkatkan fokus kita, dan melatih badan kita supaya cekap bertindak dalam situasi bahaya.

7. Jangan Merokok
merokok adalah benda paling teruk yg anda boleh buat terhadap badan. korang kena faham, merokok ni boleh effect jantung, paru2, otak, darah, gigi, bau badan, dan mcm2 lg lah. so eloklah berhenti. mari berhenti merokok. saya tau memang susah nk stop, tapi mcm2 produk ada utk membantu anda berhenti merokok. dan boleh join group kaunseling berhenti merokok. dapatkan nasihat doktor.

8. Jumpa Doktor Utk Pemeriksaan Fizikal
kita jumpa doktor utk periksa keadaan badan kita. bila nk buat? sekaranglah. takkan dah masuk ICU baru nk pergi jumpa. hehe. tujuan buat check up ni adalah utk tau keadaan badan kita skrg. doktor bleh tlg cek tekanan darah, buah pinggan, jantung, mata, kolestrol dan mcm2 lg lah. buat pemeriksaan ni :
- 3 tahun sekali pada yg berumur 20-39 tahun
- 2 tahun sekali pada yg berumur 40-49 tahun
- 1 tahun sekali pada yg berumur 50 tahun ke atas

9. Amalkan Supplement
banyak supplement utk lelaki yg ada di pasaran. boleh pilih ikut suka. tapi pastikan ada KKM, sentiasa selamat, sentiasa berkesan, sentiasa mesra alam. saya cadangkan set kesihatan lelaki from shaklee. saya sendiri dah makan dan amalkan, saya sendiri dah rasa, saya sendiri tau keberkesanannya. alhamdulillah terbaik. tidur lena, tenaga ekstra sepanjang hari, fokus meningkat, hubungan dgn isteri tercinta makin seronok. nak tau best ke tak, cubalah sendiri ye. :)

SUPPLEMENT UTK LELAKI
SET KESIHATAN LELAKI OPTIMUM

Mie Gebu,
0196346216,
Fb personal : suharmi abdul talib
FB page - www.facebook.com/vitacravers13
              - www.facebook.com/mariberhentimerokok13
shaklee ID - 1025051
email : vitacravers13@gmail.com

0 comments:

Post a Comment