Home » » ZINC COMPLEX

ZINC COMPLEX

Written By Suharmi Abdul Talib on Tuesday, 2 September 2014 | 06:09

Assalamualaikum. nukilan kali ini nk bercerita ttg zinc plak. nak eja 'zink' pun bleh. xdehal. pernah dgr kan? selalu kalo kat kampung tu, rumah atap zinc. panas beb kalo time tgh hari. haha. pasang kipas pun xde rasa ape2. ok ni pasal zinc complex shaklee. ramai tau kita perlukan zinc dalam badan, betul? tapi tak ramai yg amek kisah sgt ttg kepentingan zinc nih. ok. jom baca dan tambah ilmu ttg kesihatan :)

manusia, haiwan, waima pokok sekalipun perlukan zinc. so ini menunjukkan bahawa dia sgt penting. dalam badan seorang manusia dewasa, mengandungi 2-3 grams zinc. dan dekat tisu, organ, tulang, sel, cecair dalam badan kita semua ada zinc. 

90% drpd jumlah zinc dalam badan ni paling byk ada dekat otot dan tulang. 

ok jom tgk kepentingan zinc utk kita.

1. utk pertumbuhan dan pembahagian sel
- bayi, kanak2 dan remaja perlukan zinc utk menggalakkan pertumbuhan diorg. (tinggi, berat, tulang). 
- wanita mengandung perlukan zinc utk membantu dalam pertumbuhan janin (ini penting ok!)

2. kesuburan
- KAUM LELAKI, kita amat perlukan zinc ni. utk apa? utk menyihatkan prostat kita le. zinc melindungi prostat kita daripada terkena jangkitan dan penyakit
- zinc jugak membantu memekatkan air mani dan meningkatkan jumlah sperma berkualiti 
- kaun wanita perlukan zinc utk masalah berkaitan PMS

3. sistem imun
- dalam banyak2 vitamin dan mineral, zinc lah yg paling memainkan peranan penting dalam sistem imun kita.
- kalau tak cukup zinc dalam badan, nanti T-cell (sel yg melawan penyakit, bukak buku biologi form 4-5 ada) jadi lemah dan x dpt nak lawan penyakit. 
- jumlah zinc yg optimum dpt membantu badan kita melawan penyakit pneumonia, cirit birit, dan jangkitan lain.

4. rambut, kulit, kuku
- kalau rambut kita mudah gugur, nampak tak sihat, kusam, cepat beruban, itu tandanya rambut kita tak cukup bekalan zinc. so pilih shampoo yg ada kandungan zinc yg tinggi ok.
- krim zinc bagus utk bayi yg ada ruam. 
- luka pun cepat sembuh kalo kita amalkan supplement zinc complex. 

5. penglihatan 
- retina mata kita mengandungi kandungan zinc yg tinggi. 
- zinc boleh mengelakkan mata kita dari rabun malam dan katarak

SIAPA PERLUKAN ZINC???

sudah tentu semua orang. kanak2 dan bayi perlukan zinc utk pertumbuhan. orang dewasa perlukan zinc utk kesihatan. golongan yg perlukan zinc lebih dari kandungan biasa :-
- atlet
- vegetarian
- kanak2
- bayi
- wanita mengandung
- wanita menyusu


DARI MANA NAK DAPATKAN ZINC NI???

tak perlu susah2 kunyah atap zinc rumah. tu kerja gila. dalam makanan seharian kita pun banyak zinc. :)
jom tgk makanan yg tinggi dgn zinc :


TIRAM : 25mg/100g

DAGING MERAH : 5.2mg/100g


KEKACANG : 3mg/100g
AYAM : 1.5mg/100g
PRODUK TENUSU : 1.2mg/100g
TELUR : 1.3mg/100g
ROTI : 1mg/100g

BERAPA ZINC YG KITA PERLUKAN DALAM SEHARI?

- bayi                          - 5 mg
- kanak2                     - 10mg
- wanita                      - 12 mg
- wanita mengandung  - 15 mg
- wanita menyusu        - 16 mg
- lelaki                        - 15 mg



ok. hopefully cukup info setakat ni utk zinc. makanan2 di atas tu cadangan utk korg kalo nak bekalan zinc yg cukup. kalo rase2 malas nk makan byk, shaklee ada ZINC COMPLEX. dah siap sedia dah utk kita amalkan supaya bekalan harian zink kita cukup.

sebotol ada 120 bijik. sehari makan sebijik aje. time perut kosong. bangun pagi sebelum makan elok la telan zinc ni dulu. tahan 6 bulan ha. jimat. harga sebotol pun cuma rm33.75. amat amat jimat. 

mahu? hubungi saya :)

Mie gebu,
0196346216,
Shaklee id 1025051,
FB page : www.facebook.com/vitacravers13 , www.facebook.com/mariberhentimerokok13
email : vitacravers13@gmail.com

0 comments:

Post a Comment